خيام
بازگشت غرور آفرین و پیروزمندانه ی شما را به تمامی مدیران سایت تبریک می گوییم


دانشجويان دانشگاه غير انتفاعي خيام مشهد
 
HomePortalFAQSearchMemberlistCalendarRegisterLog in

Share | 
 

 افزایش بهره هوش

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
sajjad
کاربر ممتاز
کاربر ممتاز
avatar

تعداد پستها : 91
Join date : 2010-01-02
Age : 29

PostSubject: افزایش بهره هوش   5/2/2010, 03:39

افزایش بهره هوش


نتایچ آزمایش های هوش در کشورهای مختلف نشان می دهد که در قرن گذشته متوسّط بهره هوش به نسبت سه امتیاز در هر دهه افزایش یافته است. جیمز فلین، دانشمند سیاسی که در نیوزیلند کار می کند، در دهه ۱۹۸۰ اظهار داشت که امتیازات در گروه های مختلف مردم در آزمونهای متعارف هوش به طور مداوم در دهه های گذشته افزایش داشته است. پژوهش های پیشین به این رَوَند توجّه نشان نداده بودند، زیرا امتیازات بهره هوش همواره با توجّه به امتیاز متوسّط برای گروه فعلی محاسبه می شود. بنا به تعریف، حدّ وسط صد در نظر گرفته می شود. بنابراین، کسی که ۲۰ درصد بیش از حدّ متوسّط کسب کند، دارای بهره هوشی ۱۲۰ خواهد بود. امّا اگر امتیاز شخص مزبور با حدّ وسط برای گروه مشابه، که یک نسل قبل از آن تحت آزمایش قرار گرفته، مقایسه شود، امتیاز نهایی حدود ۱۳۰ خواهد بود. فلین اوّلین کسی بود که به طور سیستماتیک مقایسه هایی از این قبیل میان نسل ها را انجام داد.
از آن زمان به بعد، به اصطلاح "اثر فلین" در اثر مطالعات متعدّد مورد تأیید واقع شده است. همین الگو، یعنی افزایش قریب سه امتیاز بهره هوش در هر دهه، عملاً برای هر نوع آزمون هوش، که تقریباً از هر نوع گروهی گرفته شده، مصداق یافته است. الگوی مزبور برای حدود ۲۰ کشور که داده ها برای آنها قابل حصول بود، ازجمله ایالات متّحده آمریکا، کانادا و ملل مختلف اروپایی، به کار برده شد، گو این که در صد افزایش تا حدّی نسبت به هر کشور و نوع آزمون تغییر می کرد. در بلژیک، هلند و اسرائیل، افزایش در بالاترین حدّ خود بود، یعنی ۲۰ امتیاز در ازاء هر نسل (یعنی ۳۰ سال)، و در دانمارک و سوئد در پایین ترین حدّ، یعنی ۱۰ امتیاز در ازاء هر نسل قرار داشت.
اگرچه داده ها محدود است، امّا بیش از پیش به نظر می رسد که افزایش در حال سرعت گرفتن است. مثلاً، در هلند، برای آخرین دوره اندازه گیری شده، یعنی ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲، امتیازات بیشترین حدّ افزایش را (بالای ۸ امتیاز) داشت. فلین، داده هایی را برای یک نوع آزمون، یعنی جدول ارقام فزاینده ریون[۱]، یافت که کلّ یک قرن را تحت پوشش قرار میداد. او نتیجه گیری کرد که کسی که صد سال قبل در زمره ده درصد بهترینها بوده، امروزه در زمره ۵ درصد ضعیف ترین ها طبقه بندی خواهد شد. این بدان معنی است که کسی که یک قرن پیش شخصی باهوش تلقـّی میشد، اکنون کودن محسوب می گردد. چنین نتیجه ای دارای مفاهیم ضمنی غیر منتظره ای برای رابطه بین هوش و سنّ است. امتیازات بهره هوشی افراد مسن تر معمولاً پایین تر از افراد جوانتر است. تا کنون، همیشه فرض بر این بود که این نتیجه دلالت بر زوال هوش با بالا رفتن سن داشت. امّا، با توجّه به این که افراد مسن تر در دورانی که سطح عمومی هوش پایین تر بود تحت پرورش قرار گرفتند، این مشاهدات را می توان توجیه کرد. فلین ثابت کرد که اگر بهره هوشی مردم با آزمون هایی متناسب با دورانی که در آن پرورش یافته اند مورد ارزیابی قرار گیرد، امتیازات فرد مسن مشابه فرد جوان خواهد بود. این که افراد مسن تر در آزمون های هوش از امتیاز کمتری برخوردار می شوند به این دلیل نیست که با بالا رفتن سن کودن شده اند، بلکه به این دلیل است که نسل جوانتر صرفاً ازمزیت رقابتی برخوردار هستند.
ممکن است انتظار داشته باشیم که اثر فلین در آزمون هایی که بر فرهنگ یا تحصیل تأکید دارند روشن تر باشد. امّا عکس قضیه صادق است: برای آزمون هایی که توانایی تشخیص الگوهای انتزاعی و غیر کلامی را مورد سنجش قرار می دهند، افزایش بسیار چشمگیرتر است. آزمونهایی که بر دانش مدرسه ای سنـّـتی تأکید دارند پیشرفت به مراتب کمتری را نشان می دهند. این بدان معنی است که چیزی به مراتب عمیقتر از صرفاً انباشت اطّلاعات درون مغز مردم رخ می دهد. هیچیک از دانشمندانی که اثر مزبور را مورد مطالعه قرار داده اند، نمی توانند توضیحی ساده بیان نمایند.
خود فلین اذعان دارد که از نتایج حاصله مات و سر در گم شده است، و برای او سخت دشوار است که باور کند نسل او به مراتب باهوش تر از نسل والدینش است. او استدلال زیر را عرضه میکند. تعداد کسانی که امتیازات آنها به آن اندازه بالا است که به عنوان "نابغه" طبقه بندی شوند، نسبت به نسل گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. این به آن معنی است که ما، به گفته فلین، اکنون باید شاهدِ "نوزایی فرهنگی عظیم تر از آن باشیم که بتوان آن را نادیده گرفت." از آنجا که او این استنتاج را غیر قابل قبول می داند، به مطرح کردن این نکته می پردازد که آنچه که افزایش یافته خودِ هوش نیست بلکه نوع "توانایی حلّ مسأله انتزاعی" است. امّا اگر ما به حاصل اکتشافات علمی که به طور دائم بر شتابش افزوده میشود، نوآوری های تکنولوژیک و تحوّلات فرهنگی به طور اعمّ بنگریم، "نوزایی فرهنگی" دیگر چنین ایده نامعقولی به نظر نمیرسد. چه آن را عامل فزاینده "هوش" بخوانید یا "بالا برنده "توانایی حلّ مسأله انتزاعی"، در این استنتاج که مردم از لحاظ تعقـّـلی و تفکـّری از قابلیت بیشتری برخوردار شده اند، تغییری به وجود نمی آید.
از نظر من، محتمل به نظر می رسد که این پیشرفت فکری و عقلی، درست مانند ترقّی عمومی در کیفیت زندگی، منبعث از ترکیب عواملی چند است. برخی از عوامل ممکن است دارای تأثیر منفی بر توسعه فکری و عقلی باشند، امّا اکثر تحوّلات مثبتند و یکدیگر را تقویت می کنند. بدیهی ترین عامل تحصیلات طولانی تر است، امّا این به تنهایی نمی تواند همه چیز را توضیح دهد، زیر فلین دریافته است که بهره هوشی کودکان آمریکایی حتـّی در طیّ دورانی که زمان سپری شده در مدرسه یکسان بوده، در حال بالا رفتن بوده است. عامل دیگر می تواند تأثیر وسائل ارتباط جمعی، بخصوص تلویزیون، باشد؛ امّا این نمی تواند پیشرفت قبل از اختراع تلویزیون در دهه ۱۹۵۰ را توجیه کند. بهداشت و تغذیه نیز که به طور عمومی و کلـّی بهبود یافته می تواند بی تأثیر نباشد. ثابت شده است که تغذیه ضعیف در سنین اوّلیه به پیشرفت فکری آسیب میزند، امّا این نیز فقط در مورد کودکانی مصداق دارد که شدیداً مبتلا به فقر غذایی هستند. عاملی که ممکن است ندیده گرفته شده باشد این است که امروزه والدین معمولاً توجّه بیشتری به کودکان خود نشان می دهند و به این وسیله پیشرفت شناختی آنها را برمی انگیزند. این امکانپذیر است زیرا والدین معمولاً کودکان کمتری دارند که به آنها بپردازند، از وقت آزاد بیشتری برخوردارند، ثروتمندترند، از تحصیلات بیشتری بهره مندند، و نسبت به نیازهای اطفالشان از بینش بهتری نصیب برده اند. عاملی که عمومیت بیشتر دارد این است که جامعه به طور کلـّی در سطح فکری بالاتری عمل می کند، اطـّـلاعات بیشتر، معضلات فکری افزونتر، مسائل پیچیده تر، مثالهای بیشتری برای پیروی، و روش های استدلال بیشتری برای به کار بردن به کودکان کنجکاو میدهد. صِـرف استفاده هر روزه از وسائل زندگی مانند وی سی آر، مایکروویو، و ترموستات، نوع انتزاعی تری از استدلال را می طلبد که نسل های مسن تر غالباً توانایی آن را ندارند. پیچیدگی فزاینده زندگی احتمالاً در برانگیختن پیچیدگی فزاینده ذهن تأثیر داشته باشد. استفاده فزاینده از کامپیوترها برای تحصیل یا بازیها در سنین اوّلیه محتملاً دانش عمومی، استدلال انتزاعی و زرنگی فکری و عقلانی را بیش از پیش تقویت می کند.

References: ۱-James R. Flynn: The mean IQ of Americans, massive gains. New York: Harper and Row, ۱۹۸۴ ۲- James R. Flynn: Massive IQ gains in ۱۴ nations: what IQ tests really measure. Psychological Bulletin ۱۰۱: ۱۷۱-۱۹۱, ۱۹۸۷ ۳-Ulric Neisser: Rising Scores on Intelligence Tests, American Scientist, September-October ۱۹۹۷ APA Task Force Examines the Knowns and Unknowns of Intelligence Flynn’s Effect, Scientific American
Back to top Go down
n.y
كاربر خيلي فعال
كاربر خيلي فعال
avatar

تعداد پستها : 351
Join date : 2009-12-24
Age : 29

PostSubject: Re: افزایش بهره هوش   5/2/2010, 04:02

دست طلا
تركوندي
Shocked

_________________
where you say...
"It`s impossible"...

good tells you
"Everything is possible"
Back to top Go down
http://khayyam.forumotion.com
 
افزایش بهره هوش
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
خيام :: مقاله و ترفند :: روانشناسی-
Jump to: